تبلیغات

حدیث روز

[كانون فرهنگی هنری مسجد شهدای فرزق]

كانون فرهنگی هنری شهدای فرزق
سال حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی
قالب وبلاگ
اگه منظور اینكه خدا رو به شكل موجودی تصوّر كنیم، چنین چیزی محاله، چون خدا  قابل تصور نیست.هر چیزی نسبت به خدا تصور كنیم، ساخته و پرداخته ذهن ماست. خدا خالق هستیه، نمی‌توانه مخلوق ذهن بشر باشه.امام محمد باقر(ع) می فرمایند:هر آنچه شما در ذهن خود ساخته اید، آفریده‌شما بوده و به خودتان باز می گردد. اگر از مورچه سؤال شود كه خدا چگونه است، ‌مورچه تصور می‌كند كه خداوند دو شاخك دارد!(1)
اگه منظور از تصور، شناخت خداست، پاسخ مثبته چون ما انسان‌ها به اندازه گستره وجودی و سطح دانشمون می‌تونیم علم به وجود خدا پیدا كنیم.
بدیهی است  كه خدا چون موجودی نامتناهیه و ما موجودی متناهی و محدود هستیم، هرگز متناهی و محدود، احاطه كامل به وجود غیر متناهی و نامحدود نمی کنه و همیشه شناخت ما ناقصه، ولی این امر باعث نمی‌شه كه بگیم ما نمی‌تونیم هیچ گونه شناختی از خدا داشته باشیم، چون از نظر دین،رسیدن به برخی درجات معرفت و خدا شناسی ممكنه، هر چند معرفت تام و احاطه كامل ممكن نیست.
ذات خداوند مشهود هیچ عارف و معلوم هیچ فیلسوفی واقع نمی‌شه.عارفانِ وفلاسفه معترف به عجزند و نه تنها به قصور عبادی اعتراف كردن (ما عبدناك حق معرفتك)(2) بلكه به عجز عرفانی هم اقرار دارن. (ما عرفناك حق معرفتك )(3)
ولی هر کسی به اندازه هستی خود توان شناخت خداوند رو داره، بلكه بالفعل به او آگاهه، ولو اینکه در تطبیق خطا كنه، "معروفٌ عند  كلِّ جاهلٍ"(4)
بنابر این، ذات حق تعالی برای هیچ كس قابل درك و فهم نیست، همان گونه كه در خطبه اوّل نهج البلاغه این مطلب به تفصیل بیان شده است، بدین ترتیب هر تصوری از ذات نامتناهی الهی، ساخته ذهن انسان و مخلوق او است، نه خالق انسان و تمام جهان.
 در عین حال انسان از راه پدیده‌های عالم و از راه تفكر عقلانی به اوصاف الهی مانند علم و قدرت می‌تونه راه پیدا کنه. خداوند برای انسان مجهول مطلق نیست، اگر چه معلوم مطلق هم نخواهد بود:" لم یطلع العقول علی تحدید صفته و لم یحجبها عن واجب معرفته؛ عقول را به تعیین نمودن صفات الهی (درك تمام حقیقت آن) راه نیست، اما از مقدار لازم از معرفت نیز بی‌بهره نیست و مانعی برای آن وجود ندارد".

پی‌نوشت‌ها:
1 . بحارالانوار، ج 66، ص 293
2 . مرآت العقول ، ج 8، ص 149.
3 . همان.
4 . التوحید، باب التوحید و نفی التشبیه، حدیث 15. 
[ چهارشنبه 1 شهریور 1391 ] [ 03:29 ب.ظ ] [ محمدرضا هراتی نیا ] [ نظرات ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
كانون شهدای فرزق

از عشق تو گفتیم و نمک گیر شدیم تا ساحل چشمان تو تکثیر شدیم گفتند غروب جمعه خواهی آمد آنقدر نیامدی که ما پیر شدیم

اگر با آمدن آفتاب از خواب بیدار شویم نمازمان قضاست!

خدا کند که رضایم فقط رضای تو باشد/هوای نفس نباشدهمه هوای تو باشد/خدا کند رهت افتد به منظر چشمم/که سجده گاه نمازم به جای پای تو باشد
نظر سنجی
آیا مطالب وبلاگ برای شما مفید بوده است؟



آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :
امکانات وب

IranSkin go Up
آی پی شما :
Online User
ایران رمان